- Bussenbouwer VDL neemt samen met een Duits bedrijf de failliete concurrent Van Hool over.
- De touringcarafdeling van Van Hool valt daarbij in handen van VDL.
- VDL zou tussen de drie- en zeshonderd werknemers aan het werk willen houden.
- Lees ook: Er blijft weinig over van VDL Nedcar: in maart verdwijnen er nog eens 2.000 banen en daarmee blijven er maar 450 arbeidsplaatsen over
Industrieconcern VDL, dat ook stadsbussen bouwt, neemt de touringcarafdeling van Van Hool over. Schmitz Cargobull, marktleider voor opleggers, gaat verder met het onderdeel van Van Hools fabriek dat zich hierin specialiseert. Volgens een persbericht van Van Hool zal VDL tussen de driehonderd en zeshonderd van de huidige werknemers aan het werk willen houden, en Schmitz Cargobull ongeveer 350 mensen. Precieze aantallen worden later bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat deze overname ten koste gaat van een groot aantal van de huidige circa 2500 banen.
Financiële details van de overname zijn nog niet bekend. Volgens de Vlaamse vakbonden is het een “donkere en trieste dag voor duizenden gezinnen”. Alle werknemers zullen eerst worden ontslagen. Daarna zal via sollicitaties een deel opnieuw aangenomen worden.
Van Hool werd in 1947 opgericht door Bernard Van Hool en werd toonaangevend, ook internationaal. In het boekjaar 2019 behaalde het bedrijf volgens de eigen website een omzet van 714 miljoen euro en was er een verlies van 5 miljoen euro. Daarna ging het bergafwaarts, onder meer door corona. In 2021 was de omzet meer dan gehalveerd ten opzichte van 2019. De genadeklap kwam begin januari toen bekend werd dat de Vlaamse overheid 92 nieuwe elektrische bussen voor vervoersmaatschappij De Lijn niet, als gebruikelijk, bij Van Hool bestelde, maar bij een Chinese concurrent BYD.
Dat laatste bedrijf zal de bussen in Hongarije produceren. BYD kon via deze Hongaarse route meedoen aan de Europese aanbesteding en bleek een goedkopere keuze voor de Vlaamse overheid.
VDL schrapte ook banen
Afgelopen najaar bleek dat bij VDL Nedcar ook ruim ruim 2.000 banen verdwijnen doordat BMW zijn auto’s er niet langer in elkaar laat zetten. Het ging om het merendeel van de nog overgebleven banen bij de fabriek in het Limburgse Born. Er blijven ongeveer 450 arbeidsplaatsen over, staat volgens VDL in een adviesaanvraag aan de ondernemingsraad.
Eerder werd al bekend dat er voor duizend uitzendkrachten en vijfhonderd vaste medewerkers geen werk meer zou zijn bij VDL Nedcar. De nieuwe ontslagen komen daarbovenop.